Προσκόμματα στην εκπαιδευτική ένταξη μαθητριών και μαθητών με αναπηρία ή /και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά το άρθρο 103 § 9 του Συντάγματος και το ν. 3094/2003, έχει ασχοληθεί εκτενώς και επί σειρά ετών με τα προβλήματα και ελλείμματα που παρατηρούνται στο πεδίο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ), ιδίως όσον αφορά στην παροχή των προβλεπόμενων μέτρων υποστήριξης της φοίτησης μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε γενικά σχολεία, (παράλληλη στήριξη, φοίτηση σε Τμήμα Ένταξης και στήριξη από ΕΒΠ ή Σχολικό Νοσηλευτή).
Ο Συνήγορος του Πολίτη για αυτούς τους λόγους συνέταξε πόρισμα, για τη μη εφαρμογή των, προβλεπόμενων από τη νομοθεσία (ν.3699/2008), μέτρων υποστήριξης της ένταξης στη γενική εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ε.ε.α.), εστιάζοντας σε προβλήματα υλοποίησης εγκεκριμένων αιτημάτων παράλληλης στήριξης ή εξειδικευμένης υποστήριξης από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό ή Σχολικό Νοσηλευτή μαθητών με αναπηρία ή με σοβαρά προβλήματα υγείας.
Εξετάστηκαν, επίσης, περιπτώσεις αναστολής ή καθυστέρησης έναρξης της λειτουργίας Τμημάτων Ένταξης, λόγω της μη στελέχωσής τους.
Η Αρχή επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι τα σχετικά ελλείμματα υπονομεύουν την εκπαιδευτική συμπερίληψη και την κοινωνική ένταξη και συμμετοχή των ενδιαφερόμενων παιδιών στη σχολική καθημερινότητα σε ισότιμη βάση με τους λοιπούς μαθητές και ζήτησε:
α) τη διασφάλιση από το Υπουργείο Παιδείας των αναγκαίων πιστώσεων, ώστε να υλοποιούνται πλήρως τα προβλεπόμενα μέτρα υποστήριξης της φοίτησης μαθητών με αναπηρία/ε.ε.α. σε γενικά σχολεία (άρθρο 6 του ν.3699/2008), αντίστοιχα με την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των λοιπών μαθητών,
β) τη θέσπιση ειδικών μέτρων για την αντιμετώπιση της έλλειψης σχολικών νοσηλευτών και
γ) την εισαγωγή θεσμικού πλαισίου για την παροχή πρώτων βοηθειών σε μαθητές που φοιτούν σε σχολικές μονάδες χωρίς σχολικό νοσηλευτή.
Το ζήτημα αναδείχθηκε και στην ετήσια έκθεση του έτους 2022, (Κεφ. 3.3.2., σελ. 58-59).
Συνοδευτικά αρχεία/παραπομπές: